Poslední komentáře

    No comments.

Komercializované počasí škodí meteorologii, ozval se ČHMÚ

Tak se konečně někdo ozval. Konečně už dal jasně na vědomí, co si o komerčně podávané předpovědi počasí, a nebo spíše věštění, ze strany mnoha deníků ala Blesk, Aha ale i některých televizí, paní Honsové a třeba i Meteopressu, myslí samotný Český hydrometeorologický ústav. Následuje otevřený dopis novinářům a firmě Meteopress…


Vážení novináři (píšící i hovořící), představitelé firmy Meteopress (mediálně známí i neznámí). Český hydrometeorologický ústav je oficiální, státem pověřenou, organizací, která vykonává definované činnosti v oborech meteorologie a klimatologie, čistota ovzduší a hydrologie.
(následuje originální přepis otevřeného dopisu, který lze najít na stránkách ČHMÚ)

Součástí naší práce je i komunikace s Vámi novináři a poskytování základních informací veřejnosti. Snažíme se, aby byly naše informace pro Vás vždy objektivní a pro veřejnost maximálně srozumitelné. Meteorologie (věda o počasí) a klimatologie (věda o podnebí) jsou však komplikované fyzikálně-geografické vědy, jejichž výstupy nebývají zcela triviální a jednoznačné. Všichni víme, že předpověď počasí není stoprocentním popisem budoucího stavu, ale pouze kvalifikovaným odhadem budoucího vývoje, který je založen na pravděpodobnostním vyhodnocení kvalitních vstupních dat. Proto předpovídáme počasí pouze na několik málo dní dopředu a popisujeme jeho možný vývoj maximálně na 30 dní. Naproti tomu popis aktuálního počasí a jeho srovnání s klimatologickými charakteristikami jsou přesné, ale zpravidla nezajímavé.

V českém meteorologickém prostoru se pohybuje několik firem a jednotlivců, kteří ze široké nabídky informací o počasí na internetu připravují „vlastní“ výstupy a hodnocení. Jednou z nich je firma Meteopress. V době vzniku této firmy existovala dohoda mezi ČHMÚ a Meteopressem o prezentaci meteorologických informací, která se postupně změnila ve standardní obchodní vztah. Tato firma však svou původní snahu o zviditelnění meteorologie v posledních letech vykonává způsobem, který české meteorologii velmi škodí. Snaží se v médiích prosadit zprávami o počasí i za cenu ?výroby? vlastních zcela nesmyslných informací, které samozřejmě zaujmou a dobře se prodávají. Nejzávažnějším příkladem byla předpověď tornáda v loňském roce, kterou Meteopress přidal do oficiální výstrahy ČHMÚ. Od 30. září 2009 nemá proto ČHMÚ s firmou Meteopress žádný smluvní vztah.

ČHMÚ nemůže informace o počasí vydávané soukromým subjektem nijak ovlivňovat a už vůbec nemůže garantovat jejich odbornou správnost. Můžeme pouze upozorňovat, že předpovídat květnové počasí v březnu nebo tornádo na druhý den jsou sice zajímavé, ale nesmyslné informace. Můžeme pouze upozorňovat, že 405 mm srážek za jediný den je fyzikálně možné, ale na žádné stanici ČHMÚ nikdy nebylo naměřeno. Zimní bouřky jsou jevem zřídkavým, ale proč by měla být poslední březnová v roce 2006 a proč bychom měli zapomenout na další v roce 2008? A proč byl Meteopressem uváděný počet blesků při bouřce ze 14. na 15. března 9-krát vyšší než skutečnost?

Tento otevřený dopis nevznikl proto, aby cokoliv zakazoval nebo přikazoval komukoliv. Jediným mým cílem je upozornit na existenci nezávislého soukromého subjektu, který obchoduje s informacemi o počasí a který nemá nic společného s Českým hydrometeorologickým ústavem. Tento subjekt je podle našich zkušeností schopen udělat jakoukoliv nesmyslnou úpravu původní informace, aby byla prodejná lépe než informace správná.

Všichni novináři i veřejnost mají možnost se na vlastní oči přesvědčit, že meteorologie a klimatologie jsou sice složité, ale zajímavé vědy. Můžete se zeptat přímo těch odborníků z ČHMÚ, kteří pracují s originálními daty a nemají žádný důvod informace upravovat s cílem jejich lepší prodejnosti. Přijďte 27. března v době od 9 do 14 hodin na naše pracoviště v Praze-Komořanech, v Praze na Libuši, v Brně, v Českých Budějovicích, v Hradci Králové, v Ostravě, v Plzni nebo v Ústí nad Labem. Navštivte některou z našich profesionálních meteorologických stanic. Uvidíte, jak se dělá informace o počasí z naměřených dat a modelů.

RNDr. Radim Tolasz
náměstek ředitele

6 komentáře(ů) Komercializované počasí škodí meteorologii, ozval se ČHMÚ

Odpovědět na Zrušit publikování

Můžete použít tyto HTML tagy

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>