Panasonic X700, mobil se smrtelnou alergií na T-Mobile

Morální zastaralost či selhání základních životních funkcí patří k důvodům, proč váš mobil přestane sloužit svému účelu a vy si musíte pořídit nový. Nyní si k nim přidejte i svévolnou změnu GSM komunikačního protokolu vašeho operátora. Jak jinak si vysvětlit souběžné „úmrtí“ tří telefonů této značky provozovaných se SIM kartou od T-Mobile, jak bylo pozorováno třemi nezávislými osobami. Trochu velká náhoda, nemyslíte?

X700
Celý příběh začal vcelku nenápadně, a kdybych nebyl předchozím majitelem jednoho z dotčených Panasoniků X700 (a neměl tak k němu citovou vazbu) a nevyšly najevo další zajímavé skutečnosti jiných uživatelů téhož modelu, jistě by upadl v zapomnění. Technicky zdatní mobilní maniaci jistě prominou nepřesnosti v terminologii či spekulativním popisu možných příčin. Nic to ale nemění na tom, že zde uvedené skutečnosti jsou pravdivé a ověřené – i proto jsem vydání článku odložil na ne-aprílové datum.

Začátkem března přišel Víťa s tím, že nutně potřebuje objednat tu (dlouho plánovanou) baterii do svého Panasoniku X700, že už s ním nemůže ani volat. Vytočil jsem hovor a po pár sekundách vyzvánění na druhé straně, blumst … a mobil se sám začal restartovat. Opačný postup fungoval analogicky, chvíli vyzváněl a najednou chcípnul. Slabá a přestárlá baterie – to byl náš společný závěr a nákup nové byl tedy neodvratný.

Co čert nechtěl, po pár dnech jsem se potkal s Petrem, který si stejný model před drahnou dobou také pořídil. Jaké bylo mé překvapení, když mi sděloval úplně stejné zážitky i to, že má novou baterii a taky si nechal přehrát i firmware a opravit foťák – stále ještě v záruční lhůtě i když opravdu pár dní před jejím koncem. Foťák fungoval skvěle, telefon už zas tak moc ne. Jak sám říkal, pár dnů po návratu ze servisu (s novým foťákem) se jeho Panasonic X700 sesypal úplně. Bylo dost divné, že symptomy úmrtí byly stejné jako u Víti.

A když jsme se po dalších pár dnech sešli u pátečního pivíčka, a Petr nám vyprávěl že Ondra, který má taky X700, má zcela identické problémy, začalo nám to vrtat hlavami. Chvíli jsme si pohrávali i s myšlenkou „záměrně omezené životnosti“ a něčem, jako pojistce proti dlouhodobému používání stran výrobce mobilu. Ano, bylo opravdu divné, že třem lidem zdechnul stejný mobil ve stejném období. Ale vysvětlení jsme (zatím) nenašli. Všichni naši protagonisté sáhli do svých rezerv a vrátili se k předpotopním mobilům (například Siemens ME45) coby záložnímu přístroji.

Uběhlo dalších pár dní a já se opět potkal s Petrem. První co bylo, tak mi oznamuje, abych si uložil jeho nové telefonní čislo. Jen tak mimochodem si všímám, že v ruce drží „nefunkční“ Panasonik X700 a proto se ptám: jak to, že ho máš? Si říkal, že ti zdechnul. K mému překvapení mi odpověděl, že ho nechal několik dnů doma ležet a dneska, když ho zkoušel, všechno fungovalo normálně. Až těsně před jeho odchodem mě to napadá. No jó, ty máš nové číslo ne? A předtím jsi měl T-Mobile a toto číslo patří O2, ne? Jo, odpověděl a domluvili jsme se na malém testu. Jakmile se Petr vrátil domů, vrazil tam opět starou T-Mobile SIMku a … mobil během pár sekund umírá na T-Mobile alergii. Po tomto zjištění netrvalo dlouho a naše teze byla ověřena na všech třech strojích. Jakmile tam byla jiná SIMka než od T-Mobile, všechno fungovalo normálně.

Nejsem (ani nikdo z protagonistů) schopný fundovaně říct, čím přesně to je způsobeno, ale umím si představit, že změnou (úpravou či rozšířením) v GSM „komunikaci“ mezi BTS a mobilem to opravdu může být. Stačí nějaký nestandardní „paket“ či jejich sled a radiová část Panasoniku X700, která s touto změnou nepočítá, nebo ji nemá zcela dobře ošetřenou, zkolabuje a výsledkem je pád celého OS Symbian a potažmo i samovolný restart mobilu. Ale to je vlastně jedno. Až do nedávna, dlouhé roky, tyto telefony správně fungovaly a najednou nic. Jediný, kdo to mohl ovlivnit je mobilní operátor, v tomto případě T-Mobile. A neobstojí ani tvrzení, že tento model neměl T-Mobile ve své nabídce. Panasonic X700 se vyráběl u nás, v Pardubicích, a navíc byl pro použití v našich GSM sitích homologován a schválen. To mi přijde, jako by si najednou některá televize umanula, že si „upraví“ normu PAL a to, že já nic na své obrazovce neuvidím je netankuje.

Ondra nelenil a rozhodl se kontaktovat přímo T-Mobile. I Víťa ho posléze podpořil a přidal se ke stížnosti také.

Dobrý den,
chtěl bych se připojit a potvrdit správnost informací, které jste od pana obdrželi. Jsem rovněž vlastníkem uvedeného přístroje a mám naprosto stejný problém jak popisuje. Původně jsem si myslel, že je to způsobeno špatnou baterii. Koupil jsem novou a nic se nezměnilo. Přístroj je opravdu nefunkční při použíti sim karty T-Mobilu. V ostatních sítích funguje. Takže telefon, který jsem zakoupil za cca 10000Kč je mi ted k ničemu. Leda, že bych změnil operátora. Se službami T-Mobilu jsem byl doteď spokojený, tak že bych opravdu uvítal velkorysejší návrh řešení této situace. S pozdravem váš zákazník Vít …

Odpověď našeho giganta dorazila do hodiny (zde by si mělo UPC brát příklad):

Vážený pane ,
zasíláme Vám odpověď na e-mailovou zprávu ze dne 31. března 2008.
Telefony, které prodáváme v T-Mobile jsou před zahájením prodeje podrobeny důkladným testům, aby nedocházelo k potížím v komunikaci mezi telefonem, SIM kartou a sítí. U telefonů, které v T-Mobile neprodáváme, nejsme schopni zaručit, že budou 100% fungovat, byť jsou do České republiky dováženy oficiální cestou.
Přesto jsme předali Váš dotaz na naše technické oddělení, které se pokusí popisované potíže prověřit a následně Vás budeme informovat.

S pozdravem a přáním příjemného dne
Tomáš Mrozek
Zákaznické centrum T-Mobile

Nepotvrdili, nevyvrátili. Uživatelů Panasoniku X700 bude asi v naší zemi celkem hodně. Kolik z nich funguje v síti T-Mobile je druhá věc. Každopádně je vzdát se až ta poslední možnost. Nebo si myslíte, že na těch několika desítkách či stovkách zákazníků T-Mobile nezáleží? Možná – tak hodíme Panasonika do škarpy … a nebo změníme operátora. Jo hold gigant je gigant.

Pokud jste majiteli tohoto modelu (v síti T-Mobile) a tento problém se vás dotýká, dejte o sobě vědět. Nevzdávejte to bez boje a připojte se ke stížnosti a pošlete e-mail na adresu info@t-mobile.cz – ať je nás víc, nebudem se bát giganta nic…

Aktualizováno 2.4.2008
Abych byl objektivní, musím uznat, že T-Mobile se, na rozdíl od jiných „gigantózních“ firem zachoval velice slušně. Podle posledních informací od Víťi, jej kontaktovali z technického oddělení a přislíbili, že věc prozkoumají a dnes dopoledne se mají ozvat a společně problém ověřit atd. I když to nemusí znamenat vyřešení situace, jsem i takovouto snahou společnosti T-Mobile mile překvapen. O dalším vývoji vás samozřejmě budu dále informovat…

14 komentáře(ů) Panasonic X700, mobil se smrtelnou alergií na T-Mobile

  • rony

    Problem je mozno prozaickejsi ako paranoidnejsie predstavy:

    samotne SIM karty maju jednotlive verzie a nijako zvlast sa nepropaguje aku konkretne vlastnis.

    Vsimol si si, ze ti po par rokoch operator sam od seba meni SIM kartu?

    Je to sposobene viacerymi dovodmi:

    starsie SIM boli napr. klonovatelne lahsie ako novsie.

    SIM karty maju svoju danu zivotnost (surovo povedane: obmedzeny pocet „nacitani“) a preto ich treba raz za cas preventivne vymenit.

    Nove karty su hlavne chranene voci klonovaniu a to tym, ze maju obmedzeny pocet nacitani (klonovacie systemy ziskavaju info bruteforce metodou – niekolko tisic nacitani proste SIMku moze vycerpat skor ako sa data podari ziskat).

    Takze v danom pripade ide ZREJME o problem, ze mobil vedel dobre robit so starsimi verziami SIM ale neporadil si s novsimi – je to celkom mozne 🙂

  • Bohužel asi pravdu nemáš, problém totiž zřejmě není způsoben SIM kartou, protože všichni tří uživatelé své SIMky už nějakou dobu používali a najednou prd. To jako že všem, ač mají SIM karty různě staré, najednou skončila jejich životnost? Pochybuju!
    Problém je závažnější a T-Mobile ho v těchto chvílích právě řeší.

  • Bolek

    Mne svojho casu blblo SPVecko v sieti Orange-SK. Nakoniec k tomu Orange pristupil trosku zodpovednejsie, tiez ma to vsak stalo kopec laborovania s telefonom:-(

  • No tak to jsem zvědavý, jak se pochlapí náš T-Mobile. Zatím se snaží, nicméně výsledek zatím taky žádný…

  • rony

    nieze skoncila zivotnost!!!

    precitaj este raz.

    tvrdim, ze to moze byt pripad, ze proste SLOT v tom telefone NEMUSI rozpoznat NOVSIE VERZIE SIM.

    jo?

  • I u SIMky která tam byla přes dva roky a najednou ji SLOT nerozpozná? To asi ne… Jak jsem už psal, stejná SIMka, stejné všechno, najednou prd.

  • Kamil

    Je tu také možnost v kombinaci slabé a staré baterie a velkého vysílacího výkonu potřebného v konkrétním daném místě v T-Mobile síti. Typická reakce telefonu se slabou baterií při velkém odběru je pokles napájecího napětí následovaný restartem. Ale může to být i sim karta.

  • Vždyť to píšu, baterie je úplně nová (a navíc zcela nabitá) a navíc to udělá i když je v telefon nabíječce (což nemá vliv).
    Pochybuju, že by se posraly 3 SIMky v jeden týden, každá jinak stará. Jediné, co mají ty telefony společné je T-Mobile a jak píšu, s jinými operátory a libovolnými jinými SIMkami žádný problém není.

  • Ondik

    Ahoj ja jsem jeden ze smutnych majitelu. A abych vyvratil veskere pochybnosti nechal jsem si od t-mobilu vymenit SIM. A stale stejny stav. 🙁 stale nefunkcni.

  • renik

    Hlasim se do klubu.U nas mame dva stejne telefony a odesly ve stejny den,presne jak se popisuje v clanku.Ted jsem v cizine,mam tam nechanou starou SIM kartu od T-mobil a funguje.Druhy je v CR a stale nejde.Skoda :((

  • Bohužel poslední vývoj naznačuje, že problém je zřejmě na straně Panasoniku, který chybně (nebo neúplně) implementoval jedno z GSM rozšíření, které T-Mobile u nás používá. Takže řešením je zřejmě nový firmware, což ale asi od Panasoniku, vzhledek k ukončeným aktivitám,nemůžeme čekat. Škoda, ale naděje umírá poslední …

  • kolda

    Zdravim,

    dva roky jsem pouzival v t-mobile mobil panasonic X700 a zadny z vyse popsanych problemu, jsem nezaregistroval. Muj soused si, jakmile videl (v te dobe) Symbianovy mobil techto rozmeru, take X sedmistovku koupil, a ani v jeho pripade nevim o tom, ze by popsane problemy s mobilem mel. Mozna nejaka z vyrobenych revizi obsahovala chybu. Musela to byt ale jedna z pozdejsich, pac ja si koupil jednu z prvne prodavanych verzi.

    Tolik moje troska.

    Zdravim, Kolda.

  • Problém bude zřejmě jinde. Podle vyjádření samotného T-Mobile, problém se vyskytuje jen v některých „sub-sítích“ např. na sev. Moravě a evt. v jiných lokalitách, ne však na celém území. Například v Praze prý jeho telefon funguje zcela normálně.

Napsat komentář

Můžete použít tyto HTML tagy

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>