Poslední komentáře

    No comments.

Náboženství není nezbytně nutné. Víra ano.

Náboženství už od dávných dob lidi spojovalo, chránilo a pomáhalo jim, ale i rozdělovalo, zabíjelo a využívalo je ke svým cílům. Od dob, kdy někdo jako první vytušil slabost lidské rasy, která má neustálou potřebu být někým či něčím vedena a řízena, a kdy v tom někdo spatřil příležitost jak ovládat masy lidí a ještě být přitom váženým a zámožným člověkem, začala různá náboženství a církve zaplavovat svět a prohlašovat své modly za spasitele světa.

Není nic špatného na víře, ať už je vaším „Pánem“ Alláh, Kristus, Jehova nebo třeba Satan či Život. Jistě, můžeme polemizovat zda Satanistická víra je právě tím, co bychom považovali za kladný přístup k ideálům a životu. Nicméně předmětem zkoumání dnes není víra jako taková a kontkrétní, nýbrž Víra jako duševní stav. Je v principu jedno čemu (nebo komu) věříte a obracíte se na něj když je vám ouzko, důležitý je jen fakt, že v to věříte a hlavně, že je to pro vás závazný etalon chování a bytí.

Je až s podivem, že v tak „civilizovaném“ světě 21.století jsou náboženství stále nepřehlédnutelnou součástí našeho života, že inteligence, kterou se chlubíme a na níž budujeme svoje zítřky, je mnohdy zcela potlačena ideologickými náladami až fanatismem, jež prýští z hlubin náboženství. Pokud by měla existovat cena za nejlépe zpracovaný (a do života uvedený) marketingový nápad na výrobek z oblasti duševního vlastnictví, bylo by to právě Náboženství, jenž by aspirovalo na hlavní cenu. Bez chyby zpracovaný scénář funguje již po několik staletí a i když už nevykazuje takový efekt jako tomu bylo před pár staletími, je stále funkční – o kterém „výrobku“ to můžete dnes tvrdit.

Různé bohoslužby a povinnosti člena církve, které se mnohdy dochovaly v téměř nezměněné podobě až dodnes, jsou jen jakýmsi obalem kolem samotného náboženství a samy o sobě vám nikdy nemohou přinést spasení ani Víru samotnou. Je snad pravým křesťanem ten, kdo pravidelně navštěvuje nedělní mše a s pokorou ukleká do dřevěných lavic? Je snad zbaven své zátěže v podobě špatného svědomí ten, kdo podvádí, krade či dokonce vraždí poté, co skrze zpovědní mříž vše odhalí církevnímu hodnostáři?

A to už se vůbec nemá smysl rozepisovat o různých pseudo-církvích či sektách, které se svůj zištný úmysl ani tajit nesnaží, ani o jiných zfanatizovaných bandách, které pod křídly své zvrácené víry páchají skutky nejhorší. Jak je vůbec možné, že dnešní inteligentní člověk se stane součástí takového společenství? Je to snad ona touha a nutnost být někým či něčím veden a řízen? Proč ale nevěříme sami v sebe? Sami sobě. Je snad víra v náš vlastní život, vlastní rozum, tak malá, že stále hledáme něco velkého a nehmatatelného? Nebo naopak, je naše inteligence tak chabá, že i taková sorta lidí jako jsou Vesmírní lidé (jen pro silné nátury) nás přitahuje a najdou se tací, kteří s ní spojí svůj život?

Možná ještě více překvapivé je i přespřílišné lpění a ovlivnění náboženstvím na úrovni celých států, jako je tomu například v Polsku, kterému by tak spíše více slušelo přidružení k Vatikánu, než vstup do Evropy. O problémech s interupcemi jistě sečtělý čtenář ví, ale to, co jsem včera zahlédl v agenturních zprávách mě prostě zase dostalo. Jeden polský programátor byl odsouzen k zaplacení pokuty ve výši cca. 15 tisíc korun za to, že si dovolil dělat šprýmy z katolických zpovědí. Není to snad jasný důsledek zfanatizovaného přístupu? A to vše kvůli zpovědnici, kterou kdysi někdo vymyslel, aby se církev (tehdy nejvyšší instance, pán a příjemce desátek) šikovně dozvídala detaily ze života svých poddaných, řeholníků co na ně dřeli a pro ně i umírali. Už se opakuji: k čemu je zpověď a rozhřešení? Je snad zbaven své zátěže v podobě špatného svědomí ten, kdo podvádí, krade či dokonce vraždí poté, co skrze zpovědní mříž vše odhalí církevnímu hodnostáři?

Tak, jak jsem poznamenal na počátku: je v principu jedno čemu (nebo komu) věříte a obracíte se na něj když potřebujete. Nemusí to být nikdo ze známých duchovních osob. Nemusíte být členem církve či jinak zapojení do náboženských praktik abyste se stali dobrými lidmi. Nepleťte si náboženství a víru – není to to samé. Nejdůležitější je, že v to věříte a hlavně, že je to pro vás závazný etalon chování, podle kterého, za každých okolností, jednáte. Návštěva kostela nebo mešity z vás neudělá ani dobrého křesťana, ani pokorného muslima. To, co si nesete životem, jste jen vy sami. Naučte se více věřit sami sobě, a až potom můžete začít pomáhat druhým a bude jim určitě jedno, jste-li katolík, hinduista či „bezvěrec“.

Loučím se dnes s vámi už asi známým: jsem ateista, chvála Bohu…

56 komentáře(ů) Náboženství není nezbytně nutné. Víra ano.

  • Simple

    Čo keby štát prijal zákon o oddelení od cirkvi?
    Bráni mu niečo? Máme predsa demokraciu.
    Vám sa nepáči demokracia?

  • Andrej z KE

    Každý bez rozdielu má nejaký prostriedok, ktorým sa v živote riadi a ktorý mu pomáha byť lepším, povzbudzuje ho k dobrým skutkom, k neustávaniu, dáva inšpiráciu, posilnenie. Niekto si vymýšľa prácne, iný na základe skúseností iných, jedno overené skúsenosťami veľkého počtu ľudí, iné upravované počas jazdy. Čím je človek starší, tým je skúsenejší a tým viac (spravidla) zisťuje o čom je život a opravuje si svoju mienku o rôznych veciach v živote. Ak niekto na základe týchto poznatkov odovzdá nejakú informáciu, ten, čo nemá skúsenosť, sa už teraz nemusí pracne dopracovaávať k nejakému výsledku. Pr.. Ak mi niekto povie, že stáť počas premávky na ceste je životu nebezpečné, neznamená, že si to musím prežiť aj na vlastnej koži.

  • Duro

    Je až s podivem, že v tak „civilizovaném“ světě 21.století (po tom co jmse prezili 20. stoleti) jsou ateisticke a materialisticke ideologie nepřehlédnutelnou součástí našeho života, že inteligence, kterou se chlubíme a na níž budujeme svoje zítřky, je mnohdy zcela potlačena ideologickými náladami až fanatismem, jež prýští z hlubin ateismu a materialismu.
    .

    Nepleťte si náboženství a víru – není to to samé.

    .
    Ty si neplet krestanstvo s Tvojou predstavou o nom. Obsahom krestanskej viery je okrem ineho aj byt clenom cirkvi. Ak si veriacim niecoho OK, ale ked si veriacim KRESTANOM, tak to oddelit nemozes. Takze kritizujes sice pekne ale nieco ine. Odborne sa tomu hovori STRAWMAN FALLACY a ide o logicky enspravnu argumentaciu. Ak uznavas rozum tak sa toho drz kamarade 🙂

  • Duro


    Je snad zbaven své zátěže v podobě špatného svědomí ten, kdo podvádí, krade či dokonce vraždí poté, co skrze zpovědní mříž vše odhalí církevnímu hodnostáři?

    .
    ANO PRESNE TAK. Toto je presne podstata krestasntva, ktoru si zjavne nepochopil. Kamarade, skus si nastudovat zaklady krestastva a az potom kritizuj OK? 🙂

  • Právě pro to „PRESNE TAK“ o tom mluvím, křesťanství (bohužel) chápu ale co nechápu, je třeba právě tento princip… bohužel to prostě zavání oním „…hlavně že pro nás pracuješ, platíš, tak ti budiž odpuštěno“. To je blbost co ? …

  • … a kdo tu mluví (jen) o křesťanství? Na vytrhávání kontextu jsi šikula…

  • Murphy

    Človek bez viery je ako ryba bez bicykla…

  • Duro

    dalsia perla
    .

    Návštěva kostela nebo mešity z vás neudělá ani dobrého křesťana, ani pokorného muslima. To, co si nesete životem, jste jen vy sami. Naučte se více věřit sami sobě, a až potom můžete začít pomáhat druhým a bude jim určitě jedno, jste-li katolík, hinduista či „bezvěrec“.

    .
    otazkou je co si predstavujes pod pojmom dobry krestan. Dobry krestan v prvom rade vie, ze verit sebe je OK ale nestaci to. Krestantvo ma zakladny predpoklad ten, ze clovek je hriesny a aby ten hriech zmazal, zrusil potrebuje spasitela. To je v kocke krestastvo. Pravdepodobne mas namysli ako sa stat dobrym clovekom. Problemom je, ze nieco take je nemozne. Som na 100% presvedceny, ze DNES si urobil nieco co nie je celkom fer. Nemusel si zabit alebo ukradnut ale urobil si urcite nieco co nebolo fer. Mohla to byt malickost. Cize nie si dobrym clovekom. Otazkou je ci nim vobec byt mozes. Teda ci dokazes byt s stave kedy si mozes byt isty, ze na 100% sa budes dnes aj neskor spravat dobre, ferovo, etickz, spravne. Krestastvo je presvedcene, ze takyto clovek neexistuje. Ak je niekto v stave, ze urobil nieco nefer (spachal hriech), znamena to pre neho, ze istym sposobom sa nieco pokazilo. To pokazenie sa vola hriech. Je teraz otazkou, ze co s tym. Vratit naspet sa to neda. Da sa to nejako zmazat inac? Krestastvo na to odpoveda, ze ano, a ze je to vdaka tomu, ze Jezis zomrel a vstal z mrtvych. Iste moze to byt pre Teba nezmysel ale podla krestanstva je to tak. Cize aby som sa vratil, chodenie do kostola z teba neurobi dobreho cloveka, lebo dobry nie je nikto. Krestastvo z Teba urobi clvoeka, ktory sa moze z toho zla ocistit. Cize urobi z Teba lepsieho cloveka? Ano, ale nie v tom zmysle, ze nebudes chybovat, ale v tom zmysle, ze predosle chyby mas odpustene. Mozes si o tom mysliet co chces ale ked to ignorujes tak mas 2 problemy: Bud musis byt clovekom, ktory tvrdi, ze je na 100% dobry. Takyto clovek nepotrebuje krestasntvo. Ak si takym clovekom gratulujem. Ak takymto clovekom nie si tak mas problem co s tym, ked uz si niekomu ublizil. Ako sa s tym vysporiadas? Krestan sa s tym vysporiada s spovednici a veri v tom, ze to bude naozaj vymazane. Co urobis Ty?

  • Duro

    ake vytrhavanie z kontextu, hovoris AJ o krestastve, tak ja Ti odpovedam, LEN za krestastvo a hovorim, ze tie tvoje kecy sa na krestasnsku vieru nevztahuju, mozno na vesmirni lidi alebo na nieco ine. Mas problem s vyrokovou logikou. Ak povies, ze vsetci Hujeri si blbci a ja Ti poviem, ze jeden konrketny Hujer nie je blbec tak je na tom nieco zle?

  • Duro

    ano v tvojom podani to blbost je pretoze to mas prekrutene, odpusteno Ti bude ak su splnene 2 podmienky
    1. Jezis Boh a Clovek zaroven umrel a vstal z mtrvych
    2. Ty chces aby Ti bolo v jeho mene odpustene
    vsetko ostatne su nepodstatne kecy, nikde sa v krestanstve nehovori, ze odpustene Ti bude ked platis a pracujes…
    .
    Dovolim si tvrdit, ze nevies aky je rozdiel medzi sviatostou zmierenia (spovedou) a odpustkom (ked sa v stredoveku za odpustky platilo). Kamarade, najprv si nieco nastuduj a az potom kritizuj

  • Duro

    povedal clovek bez rozumu 🙂

  • Duro

    napriklad Chesterton, Lewis, Grygar, Galilei, Tomas Akvinsky, LeMaitre, Gregor Mendel, Jiri Grygar, Polinghorne, Bochenski, Wojtyla, RAtzinger atd atd atd…
    .
    http://www.lewrockwell.com/woods/woods40.html

  • Synku, ty máš dost. Však to právě píšu, aby ses zamyslel na tím, co vlastně ono náboženství resp. církev je a ne tupě opisoval z toho co tě při hodinách náboženství naučili … a ty mi tu píšeš nějaké bláboly o zmrtvýchvstání …

  • … vždyť říkám, hodiny náboženství hadra…
    A co takhle zkusit návrat do reality…

  • Duro


    Však to právě píšu, aby ses zamyslel na tím, co vlastně ono náboženství resp. církev je

    .
    to by si mal v prvom rade urobit Ty ked chces nieco kritizovat
    .

    a ne tupě opisoval z toho co tě při hodinách náboženství naučili…

    .
    naopak Ty by si mal povinne navstivit hodiny nabozentva aby si mal aspon hrubu sajnu o tom co kritizujes, lebo z toho co si tu predviedol mi je jasne ze ani len hrubu sajnu nemas 🙂 a zaujimalo by ma ci ju mas a o inych nabozenstvach a o kolkych ked tu tak suverenne kritizujes uplne vsetky, nie LEN krestasntvo, musis byt asi nejaky vystudovany religionista 🙂
    .

    a ty mi tu píšeš nějaké bláboly o zmrtvýchvstání…

    .
    ja som nepisal ci zmrtvychvstanie je alebo nie je blabol, ja Ti len hovorim co tvrdia krestania a ze sa to nezhoduje s tym co hovoris o krestanstve Ty. Nemozes kritizovat krestansky postoj z pozicie materializmu, to nie je konzistetne, ak Ti to slovo v 21. storoci vobec nieco hovori kamarade…

  • Duro

    do akej reality? do Tvojej virtualnej, kde si si zostrojil svoju verziu krestasntva, ktoru kritizujes? Co keby si sa vratil do reality Ty a zacal kritizovat realne krestanstvo, nie svoju predstavu o nom. A ked uz budes v tej realite tak si prestuduj pojem STRAWMAN FALLACY, zjavne Ti nic nehovori.

  • Už jsi se uklidnil Ďuro ? Udělal ses ?

  • r

    prosim ta napis mi stat v biblii kde je pisane, o nutnosti byt aj clenom cirkvi. dakujem

  • r

    len taka mala otazka. ak som dobre rozumel,tak podla teba je tam taka postupnost:hriech, spoved, olutovanie-pokanie. a kedze vsetci sme apriori hriesni, tak je to trvaly, stale sa opakujuci proces. potom to maju katolici fantasticke. to je k zavideniu…. ateizmus je v kocke to, ze kazdy obcas vyrobime hriech. ale na olutovanie -ak sa neda napravit- nepotrebujeme spasitela, staci vlastne svedomie. a tym je to horsie, to neodpusta.

  • Duro

    Peter Ty si skala…
    .
    Ja som vinic a vy ratolesti…
    .
    atd…

Odpovědět na Zrušit publikování

Můžete použít tyto HTML tagy

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>