Už od roku 2004 probíhají tyto hry v několika evropských městech (v anglickém Ipswichi, německém Bohmte, dánském Ejby, Belgickém Ostende a nizozemském Emmenu) kde chtějí řidiče a chodce ovlivňovat svobodnou a humánní cestou, prostřednictvím přátelských gest, kývnutím hlavy a kontaktu očí, bez obtěžování zákazy, omezeními či výstražnými značkami.
A ono to prý funguje, říká slavný výzkum. Po dvou letech přichází první analýzy tohoto pokusu a ukazuje se, že řidiči se v těchto městech chovají daleko klidněji a pozorněji. Tím se silnice pochopitelně stávají bezpečnějšími – jak pro koho, dodávám já.
Tak například v nizozemském Emmenu, kde pokus také probíhá, projelo náměstím Laweiplein, které bylo zcela zbaveno dopravního značení včetně semaforů, denně až 22 000 vozidel z toho stovky autobusů. Před odstraněním dopravních značek trval autu průměrný přejezd křižovatky 53 sekund. Nyní se tento čas snížil na 24-36 sekund. Navíc zde proti roku 2000 poklesl počet dopravních nehod o neuvěřitelných 77 %.
Články na podobné téma byly již zveřejněny v jiných médiích a pokud chcete, mrkněte na stránky Autorevue.cz a nebo Britské Listy.
No, možná tomu i věřím, že svobodná vůle a relativní volnost při jízdě autem má pozitivní výsledky. Taky se naskýtá otázka, zda ono snížení počtu nehod nejde na vrub toho, že řidiči už sice nemusí tak striktně čučet na každou dopravní značku a musí se spíše soustředit na jízdu těch druhých, ale jestli spíše prostě místo čučení na značky teď nemají panický strach z toho, jaký magor jim zase vjede či skočí do cesty. Takže možná nakonec místo stresu z přehlédnutí dopravní značky či barvy semaforu, mají teď řidiči prostě jen pořádně nahnáno z toho neznáma.
A navíc se nemůžu ubránit dojmu, že v českých podmínkách, vzpomenu-li na leckteré své příhody za volantem, by to bylo spíše legislativou posvěcené vraždění neviňátek. Ale možná by tyto plánované crash-testy byly vítaným zpestřením pro pojišťovny, soukromé kliniky a pohřební agentury. Možná se mýlím, možná ne …
Poslední komentáře
No comments.