Jestli si teď výskáte nad tím, že vy ten zatracený systém Windows Mobile naštěstí „nepodporujete“ a jste zarytým vlastencem například Symbian platformy, radujete se zbytečně. Stejné symptomy toho, jak je rozpolcena mobilní platforma Windows, vykazuje přece i váš oblíbený Symbian. Series 60, 80, 90, UIQ a kdo ví co ještě. Pokaždé jiné, hůře stravitelné, pěkně dokřupava chaotické. Ale řeč a kritika se dnes naštěstí snese jen na WM platformu. Ale abych trochu učinil za dost vysvětlení té nevyřčené otázky z úvodu článku, nechte mne nejdříve trochu laickými slovy osvětlit uvedené termíny a zkratky. Jasně, že kompletní a vyčerpávající odpovědi najdete všude na Internetu, jen stačí použít mozek a vyhledávač, ale opakování matka moudrosti a sklerotiků.
Vývojové stupínky
S označeními WM2002, WM2003 a WM2005 to je vcelku jednoduché. Jde o vývojové stupínky WM platformy s označením roku vydání. Jen WM2003-SE (jako Second Edition tj. druhé vydání) vybočuje z řady, jelikož k nám přišlo až začátkem roku 2005. Obdobou je členění OS Windows na PC platformě, tedy např. Windows95, 98, 2000. A stejně tak, jako na PC platformě, tak i jednotlivé vývojové verze OS na WM platformě přinášejí změny v podobě nekompatibility software se starší verzí OS. Není jich sice mnoho, ale najdou se a bohužel bývají i dost podstatné. Zřejmě největší „vývojový skok“ pak můžeme asi zaznamenat mezi WM2003(SE) a WM2005 a to zejména uvnitř systému, což přineslo nové vrásky programátorům. Takže aplikace, napsané pro WM2003 mohou (ale nemusí) mít problém na zařízeních s WM2005. Bohužel opačně jsou problémy častější a komplikovanější. Málokterý program, určený pro WM2005, funguje spolehlivě a kompletně i pod WM2003. Jedním z důvodů je například i téměř totální odlišnost struktury systémového registru a informací v něm uložených, takže aplikace pro WM2005 se nemůže na data uložená v registrech WM2003 vůbec spolehnout. Jen pro doplnění dodám, že se pro označení těchto vývojových stupínků taktéž používají zkratky jako WM5 resp. Windows Mobile 5, což je WM2005 a podobně.
Chaos se stupňuje
Pro kompletní dokonání chaosu teď ještě přidáme rozčlenění WM platformy na PocketPC (též označované jako PPC) a Smartphone edici. PocketPC edice navíc rozlišuje mezi klasickou PPC a PocketPC Phone edition. Dělení je samozřejmě v rámci každé z verzí OS, tedy jiné je PPC s WM2005 a PPC s WM2005 atd.
Dalo by se zjednodušeně říct, že toto členění odráží jakousi funcionalitu, vybavenost a způsob práce. Klasické PocketPC spadá do skupiny klasických PDA, tedy kapesních počítačů. Neumožňuje používat zařízení jako telefon a ovládání je řešeno hlavně pomocí dotykového displeje a stylusu nahrazujícím myš (takový ten bazmek ve tvaru tyčinky, kterým se ťuká do displeje) i když někdy disponuje i plnohodnotnou klávesnicí. U PocketPC Phone edition je zařízení rozšířeno o modul telefonování, nahradí tedy klasický mobilní telefon, ale jinak je prakticky totožné s PPC. A Smartphone zařízení je vlastně primárně mobilní telefon, tedy zařízení disponující modulem telefonie, ale nemá ovládání řešeno dotykovým displejem a to pak probíhá výhradně pomocí klávesnice.
Samozřejmě není rozdíl mezi PPC a Smartphone jen ve způsobu ovládání. To hlavní, čeho si uživatel všimne, je rozdílnost GUI. Smartphone je jakási zjednodušená a okleštěná verze, není zde klasická lišta programů a chybí i další ovládací prvky jako například close-box, tedy známý křížek na uzavření aplikace, neboť Smartphone je primárně obsluhován pomocí jednoduché klávesnice a tudíž není čím na křížek kliknout. A z toho plynou i omezení aplikací pro jednotlivé edice. Aplikace pro PocketPC má mnohem větší škálu možností, jak bude aplikace ovládána, zatímco Smartphone se musí spokojit s málem.
Vyvojáři šílí
Možná ještě větší noční můrou je tato rozpolcenost pro samotné vývojáře – programátory. Málokdy se najde aplikace, jež funguje na obou sub-platformách, na PocketPC i na Smartphone, bez nutnosti vytvořit dvě varianty programu. Proto je nejčastěji k vidění PPC i Smartphone (taktéž označované jako SP) verze aplikací. Ale není to jen z důvodu odlišnosti GUI, tyto edice se liší, a to někdy dosti významně, i odlišností vývojářského API. Mnohé funkce tohoto API, jež jsou k dipozici pro PPC nelze použít u Smartphone a někdy i naopak. Prostě buď chybí nebo generují „not supported exception“. Stejně tak vývojáře omezuje existence rozdílů v registrech či jiné atributy. Tak například i když PPC Phone edition disponuje telefonním modulem a lze jej používat jako telefon, zjistíme, že zde neexistují (hlasové) profily jako Normal, Hlasitě atd., které jsou naopak běžné u Smartphone. U PocketPC je nenajdete a pokud vám chybí, musíte vzít zavděk nějakou dodatečnou aplikací, která vám něco podobného zprostředkuje. S tím ale programátor nemůže počítat a tak prostě funkci programu, která je na existenci profilů vázána, prostě do PPC varianty programu nazařadí. A podobných špeků by se našlo víc.
Co bude dál
Je to jen pár dní co Microsoft oficiálně představil novou verzi operačního systému Windows Mobile 6. Budeme ji označovat jako WM2006 nebo WM6, ale známá je i pod kódovým jménem Crossbow. Určitě už znáte základní informace a viděli jste spoustu oficiálních obrázků, ale to podstatné, co je tématem tohoto článku, zůstává stále stejné. Jediné, co se s příchodem WM6 změní, je označování jednotlivých edicí. PocketPC budiž označováno jako WM6 Classic, PocketPC Phone edition nově jako WM6 Professional a Smartphone od teď jako WM6 Standard. Jak přesvědčivé a jednoznačné že ?
Ale bohužel ani tato verze OS nepřináší tu toužebně očekávanou změnu, tedy sloučení jednotlivých edicí a jejich plnou „kompatibilitu“. WM6 přinese další nové funkce, lepší software větší stabilitu a bezpečnost, ale stále bez léčení oné schizofrenie. Předpokládaným lékem by měl být až, snad již, v pořadí další OS Windows Mobile 7 s kódovým jménem Photon. Spekulace o jeho dostupnosti hovoří o výhledu „do dvou let“. Ale to, jestli je to pravda nevím. Nechci lhát jak když deník Blesk tiskne.
Poslední komentáře
No comments.