Poslední komentáře

    No comments.

Reklamy na webu, prostředek jak poděkovat autorům

Už jsme si asi zvykli a tak nějak podvědomě vnímáme, že to, co čteme a nacházíme na Internetu, máme zadarmo a nemusíme vydat ani kačku. A přesto za články či informacemi, které jste nakonec našli, pobavili se, inspirovali se nebo vám dokonce pomohly vyřešit nějaký problém, se skrývá jejich autor, který vám to zprostředkoval, zdarma a ve svém čase se podělil třeba o své zkušenosti či know-how a vy ho (s)prostě odměníte tím, že ho ignorujete. Nestojí vám ani za to, abyste jeho snahu nějak ocenili, třeba jen blbým kliknutím na reklamní odkaz nebo jiným, pro vás navíc zcela bezplatným, způsobem ho odměnili. Je to egoismus nebo závist?

Když teď opomenu těch relativně pár případů a vyjímečných situací, jako je již zavedený placený obsah, například legální stahování hudby či videa, nebo pár webů, které placený obsah, jako specializované články, nabízejí, je většina informací na Internetu zdarma a to je rozhodně dobře. Stejně tak opomenu pár jednotlivců, kteří se možná nad tím, co se snažím v tomto článku popsat a k čemu se chystám vás nabádat, již zamysleli a možná svůj postoj i změnili. Ale zbylých 99% je dost na to, abych se tomu alespoň trochu věnoval.

To, že na Internetu hledáme a očekáváme, že to bude zadarmo, ať už hudba, filmy, software a nebo rozmazaně trhané porno, je prostě fakt. Ani se nemíním pokusit se na tom něco měnit. Je to už zvyk, předpoklad a pro někoho dokonce takový trochu zvrácený kult. Ono to pak dostane asi takovou lepší patinu, video se nám asi líbí víc a software nám přijde propracovanější a porno více erotičtější. Ale dneska vůbec nejde o erotiku ani video či podobný obsah. Jde nám o informace veskrze písemné, tedy články na webech či blozích. Ať už jde o weby tématicky zaměřené nebo stránky všeobecně orientované či články pro naše pobavení. Vždy za těmito slovy, radami a informacemi, které denně čítáme na Internetu stojí, představte si, člověk z masa a kostí. Někdo, kdo to vymyslel, stylizoval a sepsal a vy se mohli bavit, smát, číst či vzdělávat se. Nemyslíte, že i takový člověk by si od vás zasloužil alespoň malé, mrňavé, vyjádření díků za své dílko? Dílko, které vám možná pomohlo v práci, jiného možná nasměrovalo na řešení dlouhodobého problému, prostě pomohlo či pobavilo či inspirovalo? A navíc, když odměnou je něco, co jste sami ani nekupovali, nevydali za to ani korunu a nestálo vás to ani ň? Ani teď nemáte kouska slušnosti říct „díky“? Dobře, ještě jeden pokus…

Zkusíme to jinak. Jak by se vám líbilo, kdyby za nějaký čas byla většina kvalitních a dobrých informací a článků zpoplatněna? Kdybyste za každou „prkotinu“ museli vysolit prachy? Přiznám se, že mně se už dnes otvírá kudla v kapse, když vyhledám konečně odpověď na nějaký pracovní programátorský problém, kliknu na odkaz a dostanu se na stránky kde mne přivítá ikona ozdobného dolaru a nápis „If you want to see the solution, buy the access …For only $9,99 monthly…“. Kde bereme tu jistotu, že autorovi kvalitních článků to jednou nedojde a nebo naopak, že mu to dojde? Třeba mu dojdou i finance na zaplacení hostingu a náš oblíbený a inspirativní web je najednou v prdeli. Je spousta mladých, nových autorů, kteří produkují kvalitní obsah na svých stránkách a neustále se potýkají třeba s takovou prkotinou, jako je třeba usmolený hosting. A neargumentujte tím, že existuje i free-hosting, asi nevíte jak moc je kvalitní co? Ale to jsou všechno jen příklady, praxe může být ještě daleko prozaičtější. A přitom pro mnohé je těch pár korun, které vydělají například reklamami umístěnými na svém webu, dostačující k finančnímu udržení se. To by ale musel někdo na ty reklamy klikat, pánové a dámy.

Každý, alespoň trochu školený a praxí ošlehaný manažer či prostě šéf ví, že občasné projevení spokojenosti, jako malá pochvala typu „dobrá práce, Petře, díky“, nebo i drobné hmotné či nehmotné pobídky typu „Bazén pro naše zaměstnance zdarma“ nebo „Večírek se striptýzem“ – to už jsem přehnal – motivuje zaměstnance a pracovníky k lepším výkonům a podporuje důstojnost zaměstnavatele a upevňuje jejich vzájemný kladný vztah. Jsme opravdu tak sobečtí, že nejsme schopni či ochotni projevit svůj dík také autorům článků, o kterých si sice myslíme, že napsali fakt dobrý článek, ale tím to pro nás hasne a už klikáme na další web? Promiňte, ale mi to připadá, jako bysme záměrně vysypali všechny mince do kapsy, abychom mohli na WC ukázat šrajtofli, že drobné opravdu nemáme a vychcali se tak zadarmo. Proč tedy chápeme reklamy jako něco zlého a nechtěného? (upozorňuji na některé obzvlášť dementní příspěvky pod článkem, svědčící o nekonečném a neutuchajícícím ignorantství některých lidí) Vždyť jejich prostřednictvím můžeme autorovi kvalitního článku jednoduše (a stále zadarmo) poděkovat za jeho snahu. Berme to, třeba jako onen příspěvek na hosting nebo na cokoliv jiného, jednoduše, jako odměnu. Vždyť jsme se článkem spokojeni, „koupili“ jsme si jej, tak proč by neměl řemeslník nárok na odměnu? Nepřipadá vám to zcestné, že za technický časopis zaplatíte třeba stovku a najednou nejsme schopni se pohnout ani pár pixelů a „zaplatit“ na obdobný článek na webu? Proč neřekneme „líbílo se, díky“ blbým kliknutím na sponzorský reklamní odkaz? Proč?

vynos

No možná proto, že si mnozí myslí, a nebo tak byli zmanipulováni, že autoři webů mají ohromné prachy plynoucí z reklam. Proboha kde žijete. Těch autorů, jejichž měsíční příjem z reklam na svých průměrně navštěvovaných stránkách se pohybuje v tisících, je jako šafránu a nenechte se ojebat kecama o výnosnosti a prosperitě takové činnosti. Většina menších stránek je ráda když měsíčně vydělá třeba jen pár stovek, jednu tisícovku nebo o možná něco málo víc. Takže proto neklikáte?
A pokud ne proto, tak opět, proč? Chápu, takže si myslíte, že autor stránek tam umístil ty reklamy prostě proto, aby vás nasral. Nenechte se vysmát, prostě by byl rád, aby mu ta činnost alespoň něco vynesla a myslel, že když vás to nic nestojí, tak mu takto alespoň sem-tam poděkujete za dobrý článek. No on netušil že s reklamami máte ideologický problém a už a priori je odmítáte a děláte vše proti nim. Možná, že se doma na reklamy dokonce v televizi podíváte, ostatně pár kvalitních se najde tak proč ne, ale před ostatními musíte držet basu, aby se třeba „nedivili“ vašemu postoji – jen proboha nevybočujte, zpátky do řady. Malá rada: doma vás nikdo nevidí, že klikáte. A rozhodně si reklamy neblokujte, aspoň ne ty textové, které mohou mít užitek nejen pro autora, ale (podivte se) i pro vás a navíc, je to navýsost egoistické. Ostatně, já sám bych kolikrát rád využil zajímavého reklamního odkazu z mých stránek, ale co naplat, klikat na „vlastní“ reklamy pravidla zakazují. Nevěřím tedy, že byste si mezi reklamními odkazy nenašli alespoň jeden, který by vás trochu zaujal, alespoň občas.

Poslední odstavec bych rád věnovat těm, kteří nejsou zaslepeni závistí a nemají problém s tím, že promění drobný pohyb myši na pár korun či centů a vyjádří tím tak své malé „díky“. Pomalu si zvykáme na oceňování článků tím, že jim dáváme svůj hlas prostřednictvím služeb jako Linkuj nebo Vybrali.sme a zviditelňujeme tak dobré články ostatním a taktéž tak, svým způsobem, pomáháme v propagaci stránek či autorů. Chápu to jako dobrý posun a první krok k, alespoň částečné, eliminaci sobeckých přístupů. To nás také nic nestojí a autora to nimimálně alespoň potěší. Samozřejmě, že vás nechci vyzývat k masovému, spontánnímu a nekontrolovatelnému klikání na reklamní či sponzorované odkazy či bannery. Nikoliv, smysl a celý záměr spočívá pouze v chápání této činnosti jako odměny autorovi článku či webu, za jeho snahu či kvalitní článek a podobně. A k vyjádření tohoto vašeho pocitu se reklamní odkazy použít dají a nějakou dobu sám tento princip ctím. A tak i vím, že i vy sami budete mít dobrý pocit z „daru“. A navíc, třeba nepřijdeme o některé, byť nadané, autory kvalitních článků na našem milovaném Internetu, s vaší podporou budou mít zase víc důvodů (a nebo i možností) ve své práci pokračovat. Vy sami rozhodnete, zda zrovna ten či onen článek či autor si vaši „prémii“ zaslouží. Všem, kdo procitli a jsou ochotni o tom alespoň uvažovat, děkuji.
Pro totální ignoranty co kupodivu dočetli až do konce: kolik pravidelně „čtete“ denně webů? 10 nebo 20? A kolik je tam nových článků, které vyhovují kritériu odměny? Dobře, i kdyby jich byla polovina počtu těchto webů, tedy 5 až 10. Osobně na své ruce nepociťuji nadstandardní únavu při deseti navíc provedených reklamních kliknutích. Vy ano? Pak je tu ale otázka: o které že to ruce se vlastně bavíme …
PS: celkem sranda, že někoho prezentace mého názoru dovádí k šílenství, nemyslíte? No aspoň má námět na anti-článek…

21 komentáře(ů) Reklamy na webu, prostředek jak poděkovat autorům

  • mohy

    myslel som, ze nabadat ludi, aby klikali na adsense reklamu je proti pravidlam. inak, reklama nie je dar blogerovi, kedy si to uz blogeri uvedomia. mne ako zadavatelovi reklamy ide o to, aby ich moja reklama zaujala, aby na nu klikli, a skutocne na mojej stranke nieco robili (kupili si vyrobok,sluzbu). To snad bloger chce, aby mu cez reklamne odkazy odchadzali ludia zo stranok???

  • mohy

    hej, a super clanok, diky, dufam za ta moja pochvala potesila

  • To víš, že potěšila.
    A mimochodem, já nikoho nenabádám… je věcí každého z nás jak k tomu bude přistupovat a jak si to interně zdůvodní. A taky myslím, že pro obě strany je to přínosné, i pro třeba tebe, jako zadavatele, protože aspoň na tvé stránky/služby/výrobky mrkne a tím větší jsou tvé šance i když za cenu, že občas ze stránek gloggera odejde do tvého obchodu …
    Dík za příspěvek.

  • Tvrdit, ze reklama na webke je na to, aby kliknutim na nu citatel prejavil autorovi vdaku je nemiestne, nespravne, pokrytecke.

    Reklama je tu na to, aby jej zadavatelovi, teda tomu, kto autorovi zaplati za „realizaciu“ priniesla peniaze.

    „vyjadrovanie vdaky“ ziadne peniaze zadavatelovi neprinesie.

    je to scestna myslienka, nebezpecna, neeticka a nespravna!

    nikdy – opakujem – nikdy nedavaj rovnitko medzi reklamu na tvojej stranke s tym, ze klikanim na nu ti citatel „podakuje“.

    to je vytvaranie uplne nespravnej asociacie, ktora je neeticka a vedie k nespravnym uzaverom!!!

    Je uplne scestne takuto moznost vobec spominat v clankoch aj v negativnom zmysle.

    Reklamu rozpozna kazdy citatel, vie na co tam je, aku ulohu plni.

    Ty do thoto jeho konceptu zavadzas novy prvok „platenie za obsah“. Ale to je blbina.

    V ziadnom pripade, nie.

    rovnako je scestne nabadat ludi aby si reklamy neblokovali. to nema cenu.

    je to jeho vec, co urobi. Pretoze ak raz nemam zaujem byt obtazovany reklamou, tak uz zo zasady pod jej vplyvom nebudem nic kupovat. Takze v prvom rade je blokovanie reklamy prospesne zadavatelom.

    To jest tym ludom, ktori sypu do reklamy peniaze – a to ich peniaze sa prerozdeluju prevadzkovatelom webov za to, ze reklamu zobrazuju.

    Prevadzkovatel webu ma mat v prvom rade zaujem o to, aby sa do reklamy peniaze nasypavali. Nie aby sa z neho co najviac „odsypavalo“.

    Chapem, ze ista cast prevadzkovatelov chce rychlo vyuzit reklamny system a ked sa system zruti na nezaujem zadavatelov reklamy, tak idu o dum dal.

    Ako prevadzkovatel mam zaujem o trvalejsie riesenia.

  • Ač jsem prolétl pouze pár odstavců, musím dát autorovi článku najevo, že jeho myšlenky vyjádřené v článku jsou zcela zcestné. Ba neetické a škodlivé.

    V souladu s obsahem by nadpis celého článku mohl například znít: Chcete poděkovat autorům, okrádejte zadavatele reklamy. A to není hezké.

    Pokud se autor cítí, nic mu nebrání články na svém webu zpoplatnit. Pokud nic zpoplatňovat nechce, ať požádá své čtenáře o dobrovolný příspěvek. Necítí-li se ani nato, ať tedy na web nacpe tuny reklamy a nutí se na ni uživatele dívat.

    Každopádně už to, že se čtenář musí na reklamu dívat je dostatečná satisfakce. Pokud je reklama dobrá, čtenář si klikne. Pokud však reklama dobrá není, je hloupost nutit čtenáře, aby klikal. Tolik asi k tomuto.

  • vyklad pravidiel by som nechal na Google 🙂

    pokial viem, mozes uviest kolko si zarobil, nemozes uviest kolko stoji klik na konkretnu reklamu.

    nabadanie ku klikaniu nesmie byt vizualnou sucastou zobrazenej reklamy.

    fakt, ze publikujem svoj nazor ako dokument by som za to nepovazoval pokial vyslovne v texte neuvadza „ludia, klikajte na moje reklamy, ktore mam tu na stranke, najdete ich vpravo hore, pod nadpisom a ked mi kliknete, podakujete mi tym“. To zrejme v clanku neurobil, vseobecne pise o tom, ze klikanie na reklamy by mohol byt sposob podakovania za tvoreny obsah. zvysok moje vyjadrenie v inom komentari.

  • Hoj ste se tu ale vyrojili… jako na mršině přistáli… 🙂
    Jenom to zopakuji: Samozřejmě, že vás nechci vyzývat k masovému, spontánnímu a nekontrolovatelnému klikání na reklamní či sponzorované odkazy či bannery. Nikoliv.
    A co k tomu dodat. Snad jen, že je to prostě můj náhled na věc. Myslíte si, že mne přinutíte přestat „odměňovat“ popsaným způsobem kvalitní autory – pochybuji. Já na rozdíl od vás jen kašlu na nějaké klišé a klidně to přiznám.
    Vy to dělat nemusíte, když jste tak „poctiví“, to je každého věc. A bohužel nikdo z vás/nás nemá patent na rozum, aby vnucoval a vykřikoval co je TO špatné. Sami z historie přece znáte, že mnohdy to dobré, se za pár let ukázalo jako tragický omyl. Ale i naopak – na to nezapomínejme.
    Ale je pěkné že se tak vztekáte … 🙂

  • A mimochodem s tím, že
    Reklama nie je spôsob platby za obsah
    naprosto souhlasím.
    Ale pobídka či malá „odměna“ nebo jak to správně nazvat abyste se neposrali, nemá s placením nic společného…

  • A ještě jedno malé „upresnění“ pro rychločtenáře, kteří nemají čas na hlubší ideu.
    Čtěte větu: „Nevěřím tedy, že byste si mezi reklamními odkazy nenašli alespoň jeden, který by vás trochu zaujal, alespoň občas.“
    Převyprávěno: návštěvník si z nabídky reklamy může vybrat sobě blízký či zajímavý odkaz. Tím neporušuje „pravidlo“ a nepoškozuje tak přece zadavatele reklam. To, že to udělá plánovitě a s uvědoměním si podpory autora, přece nelze generalizovat jako „podvod“. Jínak tím zřejmě chcete naznačit, že reklama je účinná JEN když je odkaz zvolen nahodile – podvědomně ? To se mi nějak nezdá …

  • nie, nemyslim tym, ze ma ist o podvedome klikanie.

    ale uz samotny akt umiestnenia reklamy ma v sebe celu vyzvu smerom k citatelovi.

    nejako to este dalej „natierat“ a „domalovavat“ ci ich dokopavat k tomu, co je z podstaty reklamy jasne, nema zmysel. Cize nema zmysel explicitne ludom hovorit, ze z reklamy ma mat prospech citatel, inzerent aj prevadzkovatel, netreba 🙂

    a ak, potom treba dopovedat, ze spokojni musia byt vsetci traja.

    a ak je citatel spokojny s tym, ze reklamu nechce, nemozem urobit nic 🙂

  • MzK

    Článek je pěkně zcestný. Nepřímo nabádá k okrádání zadavatele reklam. Můj zmíněný článek byl pouze návod k blokování textových reklam. Já dávám na výběr: Chceš blokovat – máš tu návod. Nechceš blokovat, neblokuj. Nikomu necpu své názory, na rozdíl od tebe.

  • Vzpamatuj se, vždyť si nevidíš ani do huby. Ty navádíš k blokování reklam, fajn. Takže sice zadavatele reklam neokrádáš, ale zase jim snižuješ potenciální zisky a to je ve svém důsledku skoro podobné. Jen s tím rozdílem, že blokovanou reklamou může uživatel lehce přijít o možná pro nějdůležité odkazy.
    A mimochodem, já ten názor nikomu necpu, teda pokud za cpaní nepovažuješ už jen prostý fakt, že na svých stránkách tento článek zveřejňuju…

  • MzK

    Vzpamatuj se sám. Já nikoho nevavádím k blokování. Jen jsem napsal svůj názor a návod na blokování. Než odpovíš, přečti si poslení článek o blokování. http://mozektevidi.net/clanek/blokovani-textove-reklamy stačí jen úvod (3 odstavce).

  • Je proti pravidlům, uveřejňovat MP a eCPM, jako jsi to udělal na screenshotu. Bonznul jeme tě na CZ podporu adsense, brzo ti ho zruší, ale to jen tak na okraj. Je mi docela zle z lidí, kteří hořekují že jim nikdo nekliká na reklamu. Pokud na webu proděláváš, tak ho nepiš, nikdo tě k tomu nenutí.

    Nezapomeň na to, že i tu reklamu někdo platí, jsou to inzerenti. Myslíš že jsou rádi, že jejich reklamu bere někdo jen jako odměňování autorovi? Než bych kliknul na jakoukoli reklamu na tvém webu, to ji raději opíši. Když neumíš vydělávat jinak, tak si aspoň nestěžuj. Howgh!

  • Mattes

    Přesně tak, porušil jsi hrubě pravidla programu Ad-Sense jak již nabádáním ke kliknutí tak zveřejněním CTR. Doufám, že tě rychle vyřadí.
    Tvůj článek je spíše uvěřejněný jen k tomu aby se na reklamu klikalo, ať již budou peníze s reklamy využity jakkoliv

  • Á, srážka s blbcem… Nejdříve si článek přečti milý rychločtenáři a zapoj mozek (aspoň ten zbytek). Ty si opravdu myslíš, že jsem ten článek psal kvůli sobě demente ? Jsi prostě klasickým příkladem popisovaného egoismu – ostatně nick „Já“ tě vystihuje dokonale, cype.

  • Je vidět, kdo je tu mimo, ty. Copak já, čtenář, jsem ti v komentáři nadával? Proč mi nadáváš? Takto si vážíš čtenářů, bez kterých by byla ta tvoje ubohá stránka k ničemu? U tvé firmy bych si nic nekoupil, podobně se určitě chováš k zákazníkům.

    Proč bych nemohl mít nick „Já“? Je to zakázané? Zvolil jsem si ho dobrovolně. Copak ti kecám do toho, že máš nick Hujer? Nekecám. Tak sklapni.

  • lední brtník

    rony, Lukáš Faltýnek, a další – dík za normální názor.
    jedná se opravdu o skutečné peníze inzerentů, nikoli o odkudsi z komunistického nebe spadlé odměny blogerům.

  • Já nic neprodávám … milý egoisto.
    A navíc k smrti nesnáším bonzáky…

Napsat komentář

Můžete použít tyto HTML tagy

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>