Poslední komentáře

    No comments.

Reklamy na webu, prostředek jak poděkovat autorům

Už jsme si asi zvykli a tak nějak podvědomě vnímáme, že to, co čteme a nacházíme na Internetu, máme zadarmo a nemusíme vydat ani kačku. A přesto za články či informacemi, které jste nakonec našli, pobavili se, inspirovali se nebo vám dokonce pomohly vyřešit nějaký problém, se skrývá jejich autor, který vám to zprostředkoval, zdarma a ve svém čase se podělil třeba o své zkušenosti či know-how a vy ho (s)prostě odměníte tím, že ho ignorujete. Nestojí vám ani za to, abyste jeho snahu nějak ocenili, třeba jen blbým kliknutím na reklamní odkaz nebo jiným, pro vás navíc zcela bezplatným, způsobem ho odměnili. Je to egoismus nebo závist?

Když teď opomenu těch relativně pár případů a vyjímečných situací, jako je již zavedený placený obsah, například legální stahování hudby či videa, nebo pár webů, které placený obsah, jako specializované články, nabízejí, je většina informací na Internetu zdarma a to je rozhodně dobře. Stejně tak opomenu pár jednotlivců, kteří se možná nad tím, co se snažím v tomto článku popsat a k čemu se chystám vás nabádat, již zamysleli a možná svůj postoj i změnili. Ale zbylých 99% je dost na to, abych se tomu alespoň trochu věnoval.

To, že na Internetu hledáme a očekáváme, že to bude zadarmo, ať už hudba, filmy, software a nebo rozmazaně trhané porno, je prostě fakt. Ani se nemíním pokusit se na tom něco měnit. Je to už zvyk, předpoklad a pro někoho dokonce takový trochu zvrácený kult. Ono to pak dostane asi takovou lepší patinu, video se nám asi líbí víc a software nám přijde propracovanější a porno více erotičtější. Ale dneska vůbec nejde o erotiku ani video či podobný obsah. Jde nám o informace veskrze písemné, tedy články na webech či blozích. Ať už jde o weby tématicky zaměřené nebo stránky všeobecně orientované či články pro naše pobavení. Vždy za těmito slovy, radami a informacemi, které denně čítáme na Internetu stojí, představte si, člověk z masa a kostí. Někdo, kdo to vymyslel, stylizoval a sepsal a vy se mohli bavit, smát, číst či vzdělávat se. Nemyslíte, že i takový člověk by si od vás zasloužil alespoň malé, mrňavé, vyjádření díků za své dílko? Dílko, které vám možná pomohlo v práci, jiného možná nasměrovalo na řešení dlouhodobého problému, prostě pomohlo či pobavilo či inspirovalo? A navíc, když odměnou je něco, co jste sami ani nekupovali, nevydali za to ani korunu a nestálo vás to ani ň? Ani teď nemáte kouska slušnosti říct „díky“? Dobře, ještě jeden pokus…

Zkusíme to jinak. Jak by se vám líbilo, kdyby za nějaký čas byla většina kvalitních a dobrých informací a článků zpoplatněna? Kdybyste za každou „prkotinu“ museli vysolit prachy? Přiznám se, že mně se už dnes otvírá kudla v kapse, když vyhledám konečně odpověď na nějaký pracovní programátorský problém, kliknu na odkaz a dostanu se na stránky kde mne přivítá ikona ozdobného dolaru a nápis „If you want to see the solution, buy the access …For only $9,99 monthly…“. Kde bereme tu jistotu, že autorovi kvalitních článků to jednou nedojde a nebo naopak, že mu to dojde? Třeba mu dojdou i finance na zaplacení hostingu a náš oblíbený a inspirativní web je najednou v prdeli. Je spousta mladých, nových autorů, kteří produkují kvalitní obsah na svých stránkách a neustále se potýkají třeba s takovou prkotinou, jako je třeba usmolený hosting. A neargumentujte tím, že existuje i free-hosting, asi nevíte jak moc je kvalitní co? Ale to jsou všechno jen příklady, praxe může být ještě daleko prozaičtější. A přitom pro mnohé je těch pár korun, které vydělají například reklamami umístěnými na svém webu, dostačující k finančnímu udržení se. To by ale musel někdo na ty reklamy klikat, pánové a dámy.

Každý, alespoň trochu školený a praxí ošlehaný manažer či prostě šéf ví, že občasné projevení spokojenosti, jako malá pochvala typu „dobrá práce, Petře, díky“, nebo i drobné hmotné či nehmotné pobídky typu „Bazén pro naše zaměstnance zdarma“ nebo „Večírek se striptýzem“ – to už jsem přehnal – motivuje zaměstnance a pracovníky k lepším výkonům a podporuje důstojnost zaměstnavatele a upevňuje jejich vzájemný kladný vztah. Jsme opravdu tak sobečtí, že nejsme schopni či ochotni projevit svůj dík také autorům článků, o kterých si sice myslíme, že napsali fakt dobrý článek, ale tím to pro nás hasne a už klikáme na další web? Promiňte, ale mi to připadá, jako bysme záměrně vysypali všechny mince do kapsy, abychom mohli na WC ukázat šrajtofli, že drobné opravdu nemáme a vychcali se tak zadarmo. Proč tedy chápeme reklamy jako něco zlého a nechtěného? (upozorňuji na některé obzvlášť dementní příspěvky pod článkem, svědčící o nekonečném a neutuchajícícím ignorantství některých lidí) Vždyť jejich prostřednictvím můžeme autorovi kvalitního článku jednoduše (a stále zadarmo) poděkovat za jeho snahu. Berme to, třeba jako onen příspěvek na hosting nebo na cokoliv jiného, jednoduše, jako odměnu. Vždyť jsme se článkem spokojeni, „koupili“ jsme si jej, tak proč by neměl řemeslník nárok na odměnu? Nepřipadá vám to zcestné, že za technický časopis zaplatíte třeba stovku a najednou nejsme schopni se pohnout ani pár pixelů a „zaplatit“ na obdobný článek na webu? Proč neřekneme „líbílo se, díky“ blbým kliknutím na sponzorský reklamní odkaz? Proč?

vynos

No možná proto, že si mnozí myslí, a nebo tak byli zmanipulováni, že autoři webů mají ohromné prachy plynoucí z reklam. Proboha kde žijete. Těch autorů, jejichž měsíční příjem z reklam na svých průměrně navštěvovaných stránkách se pohybuje v tisících, je jako šafránu a nenechte se ojebat kecama o výnosnosti a prosperitě takové činnosti. Většina menších stránek je ráda když měsíčně vydělá třeba jen pár stovek, jednu tisícovku nebo o možná něco málo víc. Takže proto neklikáte?
A pokud ne proto, tak opět, proč? Chápu, takže si myslíte, že autor stránek tam umístil ty reklamy prostě proto, aby vás nasral. Nenechte se vysmát, prostě by byl rád, aby mu ta činnost alespoň něco vynesla a myslel, že když vás to nic nestojí, tak mu takto alespoň sem-tam poděkujete za dobrý článek. No on netušil že s reklamami máte ideologický problém a už a priori je odmítáte a děláte vše proti nim. Možná, že se doma na reklamy dokonce v televizi podíváte, ostatně pár kvalitních se najde tak proč ne, ale před ostatními musíte držet basu, aby se třeba „nedivili“ vašemu postoji – jen proboha nevybočujte, zpátky do řady. Malá rada: doma vás nikdo nevidí, že klikáte. A rozhodně si reklamy neblokujte, aspoň ne ty textové, které mohou mít užitek nejen pro autora, ale (podivte se) i pro vás a navíc, je to navýsost egoistické. Ostatně, já sám bych kolikrát rád využil zajímavého reklamního odkazu z mých stránek, ale co naplat, klikat na „vlastní“ reklamy pravidla zakazují. Nevěřím tedy, že byste si mezi reklamními odkazy nenašli alespoň jeden, který by vás trochu zaujal, alespoň občas.

Poslední odstavec bych rád věnovat těm, kteří nejsou zaslepeni závistí a nemají problém s tím, že promění drobný pohyb myši na pár korun či centů a vyjádří tím tak své malé „díky“. Pomalu si zvykáme na oceňování článků tím, že jim dáváme svůj hlas prostřednictvím služeb jako Linkuj nebo Vybrali.sme a zviditelňujeme tak dobré články ostatním a taktéž tak, svým způsobem, pomáháme v propagaci stránek či autorů. Chápu to jako dobrý posun a první krok k, alespoň částečné, eliminaci sobeckých přístupů. To nás také nic nestojí a autora to nimimálně alespoň potěší. Samozřejmě, že vás nechci vyzývat k masovému, spontánnímu a nekontrolovatelnému klikání na reklamní či sponzorované odkazy či bannery. Nikoliv, smysl a celý záměr spočívá pouze v chápání této činnosti jako odměny autorovi článku či webu, za jeho snahu či kvalitní článek a podobně. A k vyjádření tohoto vašeho pocitu se reklamní odkazy použít dají a nějakou dobu sám tento princip ctím. A tak i vím, že i vy sami budete mít dobrý pocit z „daru“. A navíc, třeba nepřijdeme o některé, byť nadané, autory kvalitních článků na našem milovaném Internetu, s vaší podporou budou mít zase víc důvodů (a nebo i možností) ve své práci pokračovat. Vy sami rozhodnete, zda zrovna ten či onen článek či autor si vaši „prémii“ zaslouží. Všem, kdo procitli a jsou ochotni o tom alespoň uvažovat, děkuji.
Pro totální ignoranty co kupodivu dočetli až do konce: kolik pravidelně „čtete“ denně webů? 10 nebo 20? A kolik je tam nových článků, které vyhovují kritériu odměny? Dobře, i kdyby jich byla polovina počtu těchto webů, tedy 5 až 10. Osobně na své ruce nepociťuji nadstandardní únavu při deseti navíc provedených reklamních kliknutích. Vy ano? Pak je tu ale otázka: o které že to ruce se vlastně bavíme …
PS: celkem sranda, že někoho prezentace mého názoru dovádí k šílenství, nemyslíte? No aspoň má námět na anti-článek…

21 komentáře(ů) Reklamy na webu, prostředek jak poděkovat autorům

  • taky autor

    Sám vlastním jeden menší web s adsense – zhruba 300 až 400 lidí denně, 200 dolarů měsíčně.
    Bohužel tvůj názor je tak ubohý, že musím reagovat. Kvůli takovým, jako jsi ty, přicházím i já o zisky z reklamy, protože pokud čtenáři článků budou klikat na reklamu jen proto, aby poděkovali autorovi a ne proto, že něco hledají, případně si chtějí koupit, nebudou zadavatelé reklamu na webech zveřejňovat a já (a ostaní slušní autoři) na tom budem zbytečně bití.

Napsat komentář

Můžete použít tyto HTML tagy

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>